Спорт

Ще 20-25 років тому Запоріжжя називали "Столицею баггі в СРСР" і це відповідало дійсності:

  • в місті діяло десять автоклубів, ще чотири в області;
  • більше 20 автомобілів баггі із Запоріжжя приймало участь в змаганнях Чемпіонатів УРСР, СРСР, міжнародних;
  • Запорізькі баггістів успішно виступали проти (всіх разом узятих) команд з Прибалтики, Москви, інших республік, команд автозаводів ВАЗ, КамАЗ. Більше половини (з 20) майстрів спорту СРСР з автокросу було із Запоріжжя;
  • серед Запорожців перший Чемпіон СРСР на баггі-Носенко Микола;
  • єдиний в СРСР чотириразовий Чемпіон СРСР - Лось Олександр;
  • перший в СРСР переможець міжнародного автокросу - Цевельов Олександр;
  • в Запоріжжі розроблялися і серійно виготовлялися кілька моделей баггі (серед серійних - вони були визнані кращими в СРСР і домоглися безлічі перемог).
  • на одній з кращих в країні, трас автокросу, з 1978 року проводилися Всесоюзні змагання, Чемпіонати УРСР і СРСР з автокросу, які збирали десятки тисяч глядачів із Запоріжжя та інших регіонів.

Після початку перебудови, в тому числі і перебудови економічних відносин, розвиток автокросу в країні пішло на спад, багато автоклуби і траси закрилися, проведення змагань в Запоріжжі припинилося.

Однак, прогрес зупинити неможливо, з'явилися нові автоклуби, нові організатори змагань, рівень змагань Чемпіонату України зараз вже перевершує рівень Чемпіонатів СРСР. З'явилася нова автокроссовая траса і в Запоріжжі ( "Космічна") на Космічному мікрорайоні за обласною лікарнею, що дає можливість проведення змагань з автокросу вищого рангу і в нашому місті.

І ці змагання вже відбулися 29-30 жовтня 2010 року в Запоріжжі.

bwd  Лист 1/4  fwd

Історія баггі в Запорізькій області.

Перші баггі (buggy - в перекладі з англійської: кабріолет, відкритий автомобіль, візок) з'явилися в кінці 50-х років XX століття в Каліфорнії (США). Американська молодь знімала зі старих автомобілів все зайве - двері, скла, кришки багажників, задні сидіння - розфарбовувала «залишки кузова» в яскраві кольори, і в такому вигляді влаштовувалися гонки по піщаних пляжів і дюн. Новинка багатьом припала до смаку, і стихійні змагання перетворилися в регулярні змагання або комерційні заходи. Популярність баггі росла і незабаром переступила межі Штатів - машини цього типу в кінці 60-х перебралися в Європу. Перші серійні баггі з'явилися в 1964 році теж в Америці, потім безліч моделей було розроблено і в Європі, в основному двомісних, туристичних.

Офіційно перший радянський баггі (на базі спрощеного ГАЗ-69) був побудований в 1972 році в лабораторії швидкісних автомобілів Московського автодорожнього інституту. Майже одночасно баггі стали з'являтися в Ленінграді, Ризі, Талліні та, звичайно ж, в Запоріжжі. В кінці 70-х років баггі стали робити і в Тольятті, ще пізніше на КАМАЗі. Базою створення і розвитку баггі-клубів були автозаводи, великі АТП, СТО автомобілів, технічні вузи і ДОСААФ. Спочатку баггі виготовлялися з «підручних» шасі - шляхом переробки і спрощення кузовів «газіков», «запорожців», «москвичів», але ці конструкції швидко «вимерли». Треба віддати належне запорізьким умільцям, вони відразу почали будувати одномісні гоночні машини - «формули для бруду».

В конструктірованія баггі намітилося два яскраво виражених напрямки компонування автомобіля - «заднемоторного» і «середньомоторне». Перша пов'язана з традиціями чемпіонату Європи, де переважають траси «моторного» типу, і на довгих прямих ділянках необхідно завантажити задні провідні колеса, на «погану поведінку» цих машин на поворотах не звертали уваги - поворотів було мало. Другий напрямок - «середньомоторне» забезпечувало меншу вагу автомобіля, ніж у «заднемоторного» і, найголовніше, у «среднемоторніков» був менше момент інерції навколо «вертикальної осі», що дозволяло легше і швидше проходити повороти. До речі, сучасні спортивні автомобілі, «Суперкари» і Формули-1 роблять за цією схемою.

У повнопривідних баггі розташування двигуна взагалі не має принципового значення - вся потужність двигуна реалізується на чотирьох колесах. До речі, перший в Україні повнопривідний баггі був виготовлений в Запоріжжі, в автоклубі «Космос». Питання про те, яка з конструкцій дає більшу перевагу в гонці, залишається відкритим до цих пір ... До речі, в Запоріжжі виробляли «среднемоторная» і «задньомоторний» баггі, перші добре виступали на наших перших «розбитих» кросових трасах, другі - успішно на етапах Європейських змагань. Випускалися в Запоріжжі і повнопривідні баггі обох компоновок.

У Запоріжжі безліч баггі виготовлялися в первинних організаціях ДОСААФ, але у нас були і серійні розробки: баггі «Старт-90» виробництва автоклубу «Космос» була визнана кращою в СРСР серійною моделлю; баггі виробництва ЗЗСА ( «Запорізького заводу спортивних автомобілів») виступали на Європейських трасах; баггі «АБ-82» розробки АвтоЗАЗу (головний конструктор баггі Олександр Цевельов), була прийнята в серійне виробництво на Абов'янського заводі ДТСААФ. Було виготовлено близько трьохсот таких машин, які потрапили в клуби ДОСААФ від Прибалтики до Середньої Азії. Саме Добровільне Товариство Сприяння Армії, Авіації і Флоту спонсорувала (кажучи сучасною мовою) і фінансувало розвиток баггі-спорту в СРСР.

Одна з кращих в Союзі трас автокросу перебувала в Запоріжжі на Верхній Хортиці. З 1979 року там регулярно проводилися чемпіонатиУССР і СРСР і наші автогонки збирали тисячі шанувальників цього виду спорту.

В 80-е роки популярність цього технічного виду спорту досягла свого апогею, десятки ентузіастів захоплено будували і вдосконалювали баггі, брали участь в численних змаганнях з автокросу. У Запоріжжі діяло 10 автоклубів і ще 4 функціонували в області. Практично всі місцеві баггістів пройшли школу ДТСААФ і складалися його активними членами. До початку 90-х годовнаш місто гордо носив неофіціональний титул «Столиця баггі в СРСР». На слуху у всієї спортивної громадськості країни були імена наших земляків, таких, як: перший Чемпіон СРСР з автокросу на баггі Микола НОСЕНКА; перший в СРСР переможець міжнародного автокросу Олександр Цевельов; єдиний чотириразовий чемпіон Радянського Союзу Олександр ЛОСЬ; майстра спорту міжнародного класу, члени збірної команди СРСР в 1985-1992 роках Віктор ЧЕБОТАРЬОВ, Олександр КРАСОТІН, легендарний Володимир СЕРДЮЧЕНКО і інші.

В історії залишився рекорд запорожців, який не судилося нікому побити. Всього в Радянському Союзі було 20 майстрів спорту з автокросу, так ось - більше половини з них - жителі нашого славного козацького краю!

З початком перебудови і розвалу Радянського Союзу розвиток автокросу пішло на спад, багато трас і автоклуби не змогли витримати нових фінансових та госпрозрахункових відносин - їх довелося закрити, проведення змагань припинилося.

Однак, вже в незалежній Україні, Запоріжжя змогло зберегти свій «автокроссовий» потенціал, оновити автоклуби ТСОУ (ДОСААФ), зацікавити машинами баггі підростаюче покоління. У нашому місті з'явилася нова траса «Космічна», що дає можливість проведення Чемпіонатів України. Городяни також сподіваються, що рівень розвитку інфраструктури і слава Запоріжжя, як «Столиці баггі в СРСР», дозволить організувати в нашому славному місті на Дніпрі змагання Високого рівня.

На трофі-рейдах танки «відпочивають».

Запорожці взяли участь в одному з найважчих і найпрестижніших змагань року в Україні - 2-му етапі Чемпіонату України з трофі-рейдів. Цей марафон представляє собою симбіоз авторалі, автокросу, спортивного орієнтування на місцевості з використанням супутникової навігації і комп'ютерів. Траса змагань починалася в Києві і проходила по чотирьом областям України з фінішем в г.Шацк (майже у польського кордону. Траса - назва умовна, скоріше це майже непрохідні болота і ліси, траплялися і падіння в яри, а форсування боліт і водних перешкод глибиною до 1,5 метрів за допомогою лебідок - справа досить часте.

Вперше в цьому році в Чемпіонаті стартувала збірна команда Запорізької області «Запоріжжя-трофі» і виступ наших спортсменів на цьому етапі виявилося успішним. Екіпаж Косінова Дмитра і Тарасюка Сергія на особистому автомобілі «Мітсубісі-Паджеро» посіли третє місце в заліковій групі «ТР-1», в цій же групі четвертими були Косінов Вадим і Павленко Дмитро. Відзначилися і дебютанти Заверико Олександр і Арутінов Михайло, вони дісталися до фінішу і навіть зайняли 8-е місце.

Запорожці відзначилися і в інших залікових групах:

ATY - третє місце у Поздняков Івана і Владислава.

В групі «Туризм» - п'яте місце у Приходько Олександра і Ємець Тетяни.

Зібрали всіх разом в команду «Запоріжжя-трофі» Запорізька обласна організація ТСО України і Запорізький автомобільний клуб ФАУ.

Фінансували спортсменів Запорізька ГО ТСОУ, підприємство «Міда» і самі спортсмени, за що запорожці їм вдячні.

Відомий слоган - «Танки грязи не боятся» можна доповнити - «Танки бояться боліт». Наші учасники ЧЕМПІОНАТУ не боялися боліт і вийшли на третє місце в загальному заліку Чемпіонату України.

Бажаємо їм подальших успіхів !!!

Автор - Володимир Мухін.

Автокрос Запоріжжя 2011

18-19 червня 2011р. в г. Запорожье на автокроссовой трасі «Космічна» відбувся II етап Чемпіонату України з автокросу на легкових автомобілях і автомобілях баггі. У змаганнях взяли участь близько 50 спортсменів з 14 міст України та були гості з Молдови.

У командному заліку легкових автомобілів першої була команда ДРАСК «Циклон» з Донецька, другий - «Еліта-Спорт» з Дніпропетровська, третьої команда «Запорізький ОК ТСОУ / АК« Фанкарт ».

У класі 7-Н (національний, автомобілі «Таврія») першим був Половинкин Іван з Маріуполя, він випередив свого вчителя - Дарієнко Олександра із Запоріжжя, чому дворазовий Чемпіон України (Дарієнко) навіть не засмутився . На третьому місці - Кобзєв Олексій з Харкова.

У класі 7-А (двигуни з робочим об'ємом до 1400 куб. См.) Місця розподілилися:
I - Денисов Сергій, г. Донецк;
II - Головко Володимир, м.Дніпропетровськ;
III - Войтенко Олег, м.Харків;
IV - Куліш Олександр, г. Запорожье;
V - Сичук Валерій, м.Запоріжжя.

Все на автомобілях ВАЗ-2108.

У класі 8 (двигуни до 1600 куб. См.):
I - Пенин Єгор, м Кишенев, автомобіль WV Polo;
II - Носко Михайло, г . Донецьк, автомобіль ВАЗ-2108;
III - Кузьмін Сергій, м.Горлівка, автомобіль ВАЗ-2108.

У класі 12 (міжнародний, двигуни до 3500 куб. См. Або до 2058 куб. См. Для двигунів з наддувом).
I - Чорний Сергій, г. Днепропетровск, автомобіль Subaru Impreza;
II - Красношапка Максим, г. Днепропетровск, автомобіль Subaru Impreza;
III - Кравченко Сергій, м Артемівськ, WV Golf.

У командному заліку автомобілів баггі першої була дружна сімейна команда «Бондаренко фемелі Рейсінг» з Донецька, на другому місці наші- Запорізький ОК ТСОУ / АК «Хортиця».

В II-й заліковій групі баггі (національна, двигуни до 1500 куб. См.) - були першими:
I - Жосан Роман, м.Олександрія;
II - Крутенко Олександр, г. Запорожье;
III - Поляков Михайло, г. Запорожье.

У III-й групі баггі (міжнародна, двигуни до 1600 куб. См.):
I - Бондаренко Ірина, г. Донецк;
II - Бондаренко Артем, м Донецьк;
III - Черняк Володимир, г. Запорожье.

В IV-й групі баггі (міжнародна, двигуни до 4000 куб. См. Або до 2352 куб. См. Для двигунів з наддувом):
I - Бондаренко Артем, м Донецьк;
II - Бондаренко Ірина, г. Донецк;
III - Ткаченко Руслан, г. Запорожье.

Все більшої популярності в Україні набувають баггі «юніорського» класу - I-ю, число юних баггістів вже наблизилося до числа дорослих гонщиків на «Формулу для бруду» (майже по 15 баггі).

У групі I-ю - молодша перемогли:
I - Іванченко Максим, г. Донецк;
II - Михасько Владислав, г. Донецк;
III - Кулішов Єгор, г. Донецк.

У групі I-ю - старша перемогли:
I - Середенко Владислав, м Сніжне;
II - Чуйкин Андрій, м.Жовті Води;
III - Пантелей Олег, г. Донецк.

Змагання організували і провели:
  • Запорізька обласна організація Товариства сприяння Обороні України, голова Павлей І.В.;
  • Місцевий центр ФАУ «Запорізький автомобільний клуб», президент Шульга А.А.;
  • ТОВ «Мотор-спорт-тюнинг», директор Авальяні Ю.В.;
  • ПП «Дарієнко А.Г.», директор Дарієнко А.Г.;

І, найголовніше, ми виносимо подяку всім спонсорам наших спільних Запорізьких автогонок.

bwd  Лист 1/5  fwd

Наша адреса

69057, м. Запоріжжя
пр. Соборний, 158б
+38 (061) 233-03-48
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.